Skargi i wnioski

Analiza przyjmowania, rozpatrywania i załatwiania skarg i wniosków w 2023 r. w Komendzie Miejskiej Policji w Zielonej Górze

W 2023 roku w Komendzie Miejskiej Policji w Zielonej Górze rozpatrzono łącznie 52 skargi i 45 wniosków, w tym:

  • 3 skargi potwierdzono;
  • 31 skarg nie potwierdzono;
  • w 3 skargach nie zajęto stanowiska w sprawie;
  • 11 skargi pozostawiono bez rozpoznania;
  • 3 skargi wycofano;
  • 1 skargę przekazano zgodnie z właściwością do innego organu

Współczynnik skargowości – 0,12.

Podstawowymi źródłami i przyczynami skarg podobnie jak w latach ubiegłych były :

  • nieznajomość lub błędna interpretacja przepisów prawnych przez skarżących, w tym zapytania natury prawno - karnej;
  • dążenie przez skarżących do uniknięcia odpowiedzialności karnej za popełnione wykroczenia i przestępstwa;
  • błędne wskazanie Policji jako organu właściwego rzeczowo do rozpatrzenia skargi lub wniosku;
  • niedostateczna znajomość lub błędna interpretacja przez policjantów obowiązujących przepisów prawa powszechnie i wewnętrznie obowiązującego;
  • brak doświadczenia zawodowego policjantów, niewłaściwe zachowanie policjantów, niewłaściwa interpretacja przepisów przez policjantów, niewłaściwe działania podjęte przez policjantów, zaniechanie podjęcia przez policjantów działań adekwatnych do zaistniałej sytuacji.

Celem zapobieżenia i ograniczenia ilości skarg, problematyka skargowa poruszana była
w toku szkoleń z udziałem funkcjonariuszy oraz ich przełożonych. W uzasadnionych przypadkach przedmiotową sprawę omawiano indywidualnie z funkcjonariuszem danego pionu celem wytknięcia stwierdzonych uchybień bądź nieprawidłowości, jak też przypomnienia prawidłowej procedury, zgodnej z obowiązującym stanem prawnym. Wobec funkcjonariuszy winnych rażących zaniedbań bądź uchybień będących przyczyną skarg potwierdzonych podejmowano kroki o charakterze dyscyplinującym zgodnie
z obowiązującymi w tym zakresie przepisami prawa.

            Przyjęcia interesantów w sprawach skarg i wniosków odnotowywane były
w „Rejestrze przyjęć interesantów”, w którym odnotowuje się również przedmiot sprawy wraz z zajętym stanowiskiem. W 2023 r. w ramach przyjęć interesantów w sprawach skarg
i wniosków w Komendzie Miejskiej Policji w Zielonej Górze załatwiono sprawy
42 interesantów.

Podczas kontaktu z interesantami poruszali oni głównie tematy skarg na działanie funkcjonariuszy Policji. Kontaktowali się też z zapytaniami dotyczącymi sposobu załatwienia interwencji. Adresowali wnioski mające na celu poprawę bezpieczeństwa w środowisku lokalnym, zarówno w obszarze porządku publicznego jak i ruchu drogowego. Zgłaszali problemy rodzinne i osobiste wymagające interwencji właściwego miejscowo dzielnicowego. Kierowali również zapytania dotyczące prowadzonych w KMP w Zielonej Górze postępowań.

W każdym z przypadków po wysłuchaniu interesanta informowano go o obowiązujących uregulowaniach prawnych w zakresie poruszanego przez niego tematu. Wskazywano też sposób działania w celu załatwienia zgłaszanego problemu. W przypadku skarg na działanie funkcjonariuszy Policji, petentów informowano o związanej z nimi procedurze określonej
w Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej, ustawie z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dział VIII skargi i wnioski) i rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 8 stycznia 2002 r. w sprawie organizacji przyjmowania i rozpatrywania skarg i wniosków. Wnioski składane przez interesantów zgodnie z właściwością kierowano również do kierowników poszczególnych komórek i jednostek organizacyjnych z poleceniem ich realizacji.

Dążąc do podnoszenia poziomu wiedzy funkcjonariuszy i jakości pełnionej przez nich  służby funkcjonariusze Zespołu ds. Dyscyplinarnych Skarg i Wniosków KMP w Zielonej Górze nadal będą prowadzić bieżące działania polegające na:

  • doskonaleniu procedury prowadzonych postępowań wyjaśniających, celem rzetelnego, obiektywnego i terminowego rozpatrywania skarg, jak również gromadzenia pełnego materiału dowodowego min. z wykorzystaniem funkcjonującego w Komendzie Miejskiej Policji w Zielonej Górze systemu rejestracji audio – wideo przeprowadzanych interwencji policyjnych;
  • kontynuowaniu pracy szkoleniowej z udziałem funkcjonariuszy i ich bezpośrednich przełożonych, z wykorzystaniem wniosków wynikających z przeprowadzonych postępowań wyjaśniających w sprawach skarg, z jednoczesnym niezwłocznym reagowaniem wobec policjantów winnych stwierdzonych uchybień.

Metryczka

Data publikacji : 15.01.2024
Podmiot udostępniający informację:
Komenda Miejska Policji w Zielonej Górze
Osoba wytwarzająca/odpowiadająca za informację:
nadkom. Radosław Fabiński
Osoba udostępniająca informację:
Konrad Szewczyk Wydział Wspomagający
do góry