Skargi i wnioski

Analiza przyjmowania, rozpatrywania i załatwiania skarg i wniosków w 2020 r. w Komendzie Miejskiej Policji w Zielonej Górze

W 2020 roku w Komendzie Miejskiej Policji w Zielonej Górze rozpatrzono łącznie 42 skargi i 73 wnioski, w tym:

  • 7 skarg potwierdzono;
  • 18 skarg nie potwierdzono;
  • w 7 skargach nie zajęto stanowiska w sprawie;
  • 9 skarg pozostawiono bez rozpoznania;
  • 1 skargę wycofano.

Współczynnik skargowości – 0,10

Podstawowymi źródłami i przyczynami skarg podobnie jak w latach ubiegłych były :

  • nieznajomość lub błędna interpretacja przepisów prawnych przez skarżących;
  • dążenie przez skarżących do uniknięcia odpowiedzialności karnej za popełnione wykroczenia i przestępstwa;
  • błędne wskazanie Policji jako organu właściwego rzeczowo do rozpatrzenia skargi lub wniosku;
  • usiłowanie włączenia Policji w wyjaśnienie spraw natury cywilno – prawnej;
  • niedostateczna znajomość lub błędna interpretacja przez policjantów obowiązujących przepisów prawa powszechnie i wewnętrznie obowiązującego;
  • brak doświadczenia zawodowego policjantów, niewłaściwe zachowanie policjantów;

Celem zapobieżenia i ograniczenia ilości skarg, problematyka skargowa poruszana była w toku cyklicznych szkoleń z udziałem funkcjonariuszy oraz ich przełożonych.
W uzasadnionych przypadkach przedmiotową sprawę omawiano indywidualnie z funkcjonariuszem danego pionu, celem wytknięcia stwierdzonych uchybień, jak też przypomnienia prawidłowej procedury, zgodnej z obowiązującym stanem prawnym. Wobec funkcjonariuszy winnych rażących zaniedbań bądź uchybień będących przyczyną skarg potwierdzonych podejmowano kroki o charakterze dyscyplinującym zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami prawa.

Przyjęcia interesantów w sprawach skarg i wniosków odnotowywane były w „Rejestrze przyjęć interesantów”, w którym odnotowuje się również przedmiot sprawy wraz z zajętym stanowiskiem. W 2020r. w ramach przyjęć interesantów w sprawach skarg
i wniosków w Komendzie Miejskiej Policji w Zielonej Górze przyjęto łącznie 25 interesantów, w tym 1 interesanta bezpośrednio przez kierownictwo jednostki. Tematem większości rozmów przeprowadzonych z interesantami były uwagi o charakterze skarg na postępowania policjantów, sprawy związane z codziennym funkcjonowaniem społeczności lokalnych, zapytania dotyczące sposobu załatwienia interwencji, czy podstaw prawnych do nałożenia grzywny w drodze mandatu karnego. Interesanci kierowali również zapytania dotyczące prowadzonych w Komendzie Miejskiej Policji w Zielonej Górze postępowań przygotowawczych oraz postępowań w sprawach o wykroczenia i możliwości złożenia zażaleń na wydane w ich toku postanowienia. W toku przeprowadzonych rozmów, interesantów pouczano o możliwości złożenia skargi w przypadku uznania, iż dotychczasowe ustalenia nie są dla nich wystarczająco satysfakcjonujące lub taką skargę przyjmowano protokolarnie. Udzielano również wyjaśnień i porad. W uzasadnionych przypadkach wnioski składane przez interesantów kierowano bezpośrednio do kierowników poszczególnych komórek i jednostek organizacyjnych Komendy Miejskiej Policji w Zielonej Górze, celem ich realizacji. Interesantom wskazywano również właściwe instytucje w przypadku stwierdzenia, iż Policja nie jest właściwa rzeczowo do zajęcia stanowiska w ich sprawie.

Dążąc do podnoszenia poziomu wiedzy funkcjonariuszy i jakości pełnionej przez nich  służby funkcjonariusze Zespołu ds. Dyscyplinarnych Skarg i Wniosków KMP w Zielonej Górze nadal będą prowadzić bieżące działania polegające na:

  • doskonaleniu procedury prowadzonych postępowań wyjaśniających, celem rzetelnego, obiektywnego i terminowego rozpatrywania skarg, jak również gromadzenia pełnego materiału dowodowego min. z wykorzystaniem wdrożonego w Komendzie Miejskiej Policji w Zielonej Górze systemu rejestracji audio – wideo przeprowadzanych interwencji policyjnych;
  • kontynuowaniu pracy szkoleniowej z udziałem funkcjonariuszy i ich bezpośrednich przełożonych, z wykorzystaniem wniosków wynikających z przeprowadzonych postępowań wyjaśniających w sprawach skarg, z jednoczesnym niezwłocznym reagowaniem wobec policjantów winnych stwierdzonych uchybień.

 Odpowiedzialny za informację: nadkom. Radosław Fabiński – Ekspert Zespołu ds. Dyscyplinarnych, Skarg i Wniosków KMP w Zielonej Górze.

Metryczka

Data publikacji : 11.01.2021
Podmiot udostępniający informację:
Komenda Miejska Policji w Zielonej Górze
Osoba wytwarzająca/odpowiadająca za informację:
nadkom. Radosław Fabiński
Osoba udostępniająca informację:
Konrad Szewczyk Wydział Wspomagający
do góry