Skargi i wnioski

Analiza przyjmowania, rozpatrywania i załatwiania skarg i wniosków w 2016 r. w Komendzie Miejskiej Policji w Zielonej Górze

W 2016 roku w Komendzie Miejskiej Policji w Zielonej Górze rozpatrzono i załatwiono 60 skarg i 36 wniosków.

  • w 36 skargach nie potwierdzono zarzutów;
  • w 8 skargach potwierdzono zarzuty stawiane przez skarżących;
  • w 6 skargach odstąpiono od zajęcia stanowiska;
  • w 2 skargach podtrzymano poprzednie stanowisko;
  • 5 skarg przesłano zgodnie z właściwością;
  • 1 skargę pozostawiono bez rozpatrzenia;
  • 2 skargi nie dotyczyły działań Policji.

Wskaźnik skargowości – 0,13

Podstawowymi źródłami i przyczynami skarg są :

  • niedostateczny poziom wiedzy i błędna interpretacja przepisów prawnych przez skarżących;
  • dążenie do uniknięcia odpowiedzialności karnej za popełniane czyny i pomawianie policjantów o nadużycie uprawnień bądź nieprawidłowe wykonanie czynności służbowych;
  • błędne wskazanie Policji jako organu właściwego rzeczowo do rozpatrzenia skargi lub wniosku;
  • usiłowanie włączenia Policji w wyjaśnienie spraw natury cywilno – prawnej;
  • niedostateczna znajomość lub błędna interpretacja przez policjantów obowiązujących przepisów prawa;
  • brak doświadczenia zawodowego i życiowego policjantów;

Celem zapobieżenia i zmniejszenia ilości skarg, problematyka skargowa poruszana była w toku cyklicznych szkoleń z udziałem funkcjonariuszy oraz ich przełożonych.

W uzasadnionych przypadkach przedmiotową sprawę omawiano indywidualnie z funkcjonariuszem danego pionu, celem wytknięcia stwierdzonych uchybień, jak też przypomnienia prawidłowej procedury, zgodnej z obowiązującym stanem prawnym. Wobec funkcjonariuszy winnych rażących zaniedbań bądź uchybień będących przyczyną skarg potwierdzonych podejmowano kroki dyscyplinujące zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami prawa.

Przyjęcia interesantów w sprawach skarg i wniosków odnotowywane były w „Rejestrze przyjęć interesantów”, w którym odnotowuje się również przedmiot sprawy wraz z zajętym stanowiskiem. W 2016r. w ramach przyjęć interesantów w sprawach skarg i wniosków w Komendzie Miejskiej Policji w Zielonej Górze przyjęto 82 interesantów, w tym 22 interesantów bezpośrednio przez kierownictwo jednostki. Tematem większości rozmów przeprowadzonych z interesantami były uwagi o charakterze skarg na postępowania policjantów, sprawy związane z codziennym funkcjonowaniem społeczności lokalnych, zapytania dotyczące sposobu załatwienia interwencji, czy podstaw prawnych do nałożenia grzywny w drodze mandatu karnego. W toku przeprowadzonych rozmów, interesantów pouczano o możliwości złożenia skargi w przypadku uznania, iż dotychczasowe ustalenia nie są dla nich wystarczająco satysfakcjonujące lub taką skargę przyjmowano protokolarnie. Udzielano również wyjaśnień i porad. W uzasadnionych przypadkach wnioski składane przez interesantów kierowano bezpośrednio do kierowników poszczególnych komórek i jednostek organizacyjnych KMP w Zielonej Górze, celem ich realizacji.

Dążąc do podnoszenia poziomu wiedzy funkcjonariuszy i jakości pełnionej przez nich  służby funkcjonariusze Zespołu ds. Dyscyplinarnych Skarg i Wniosków KMP w Zielonej Górze nadal będą prowadzić bieżące działania polegające na:

  • doskonaleniu procedury prowadzonych postępowań wyjaśniających, celem rzetelnego, obiektywnego i terminowego rozpatrywania skarg, jak również gromadzenia pełnego materiału dowodowego;
  • kontynuowania pracy szkoleniowej, z wykorzystaniem wniosków wynikających z przeprowadzonych postępowań wyjaśniających w sprawach skarg, z jednoczesnym niezwłocznym reagowaniem wobec policjantów winnych stwierdzonych uchybień.

 

Metryczka

Data publikacji : 05.01.2017
Podmiot udostępniający informację:
Komenda Miejska Policji w Zielonej Górze
Osoba wytwarzająca/odpowiadająca za informację:
kom. Radosław Fabiński
Osoba udostępniająca informację:
Konrad Szewczyk Wydział Wspomagający
do góry