Skargi i wnioski

Analiza przyjmowania, rozpatrywania i załatwiania skarg i wniosków w 2013 r. w Komendzie Miejskiej Policji w Zielonej Górze

W roku 2013 do Komendy Miejskiej Policji w Zielonej Górze wpłynęło 89 skarg i 42 wnioski.

  • w 65 skargach nie potwierdzono zarzutów
  • w 9 skargach potwierdzono zarzuty stawiane przez skarżących
  • w 4  skargach odstąpiono od zajęcia stanowiska
  • w 1 przypadku skargę wycofano
  • w 2 skargach podtrzymano poprzednie stanowisko
  • 8 skarg przesłano zgodnie z właściwością

 Wskaźnik skargowości – 0,19
 
Podstawowymi źródłami i przyczynami skarg są:

  • niedostateczny poziom wiedzy i błędna interpretacja przepisów prawnych przez skarżących;
  • dążenie do uniknięcia odpowiedzialności karnej za popełniane czyny i pomawianie policjantów o nadużycie uprawnień;
  • usiłowanie włączenia Policji w wyjaśnienie spraw natury cywilno – prawnej;
  • niedostateczna znajomość przez policjantów obowiązujących przepisów prawa, wynikająca z niewystarczającego poziomu wyszkolenia zawodowego;
  • brak doświadczenia zawodowego;
  • nieumiejętność opanowania emocji oraz właściwego rozstrzygniecie skomplikowanych sytuacji konfliktowych;
  • przeciążenie obowiązkami służbowymi;
  • niewłaściwe wykonywanie obowiązków służbowych, związane z brakiem odpowiedniego nadzoru i kontroli.

       Celem zapobieżenia i zmniejszenia ilości skarg, problematyka skargowa poruszana była w toku okresowych szkoleń funkcjonariuszy, w uzasadnionych przypadkach wnioskowano o omówienie przedmiotowej sprawy z funkcjonariuszami danego pionu, celem wytknięcia stwierdzonych uchybień, jak też przypomnienia prawidłowej procedury, zgodnej  z obowiązującym stanem prawnym.

       Przyjęcia interesantów w sprawach skarg i wniosków odnotowywane były w „Rejestrze przyjęć interesantów”, w którym odnotowuje się również przedmiot sprawy wraz z zajętym stanowiskiem. W 2013r w ramach skarg i wniosków w Komendzie Miejskiej Policji w Zielonej Górze przyjęto 113 interesantów. Tematem większości rozmów przeprowadzonych z interesantami były uwagi o charakterze skarg na postępowania policjantów w tym m.in.  niewłaściwego zachowania policjanta w czasie wykonywania czynności służbowych, sposobu przeprowadzenia interwencji, niesłusznego uznania winnym popełnionego wykroczenia. W toku przeprowadzonych rozmów interesantów pouczano o możliwości złożenia skargi w przypadku uznania, iż dotychczasowe ustalenia nie są dla nich wystarczająco satysfakcjonujące. W niektórych przypadkach sporządzano „Protokół przyjęcia ustnej skargi”. Udzielano również wyjaśnień i porad.
        
Dążąc do podnoszenia poziomu pełnionej służby funkcjonariusze Zespołu ds. Dyscyplinarnych Skarg i Wniosków KMP w Zielonej Górze  nadal będą prowadzić bieżące działania polegające na :

  • doskonaleniu procedury prowadzonych postępowań wyjaśniających, celem rzetelnego, obiektywnego i terminowego rozpatrywania skarg, jak również gromadzenia pełnego materiału dowodowego
  • kontynuowania  pracy szkoleniowej, z wykorzystaniem wniosków wynikających z przeprowadzonych postępowań wyjaśniających, z jednoczesnym niezwłocznym reagowaniem wobec policjantów winnych stwierdzonych uchybień.                                                                                                                                                                

Metryczka

Data publikacji : 23.01.2014
Podmiot udostępniający informację:
Komenda Miejska Policji w Zielonej Górze
Osoba wytwarzająca/odpowiadająca za informację:
Zespół ds. dyscyplinarnych Skarg i Wniosków
Osoba udostępniająca informację:
Konrad Szewczyk Wydział Wspomagający
Osoba modyfikująca informację:
Konrad Szewczyk
do góry