Skargi i wnioski

Analiza przyjmowania, rozpatrywania i załatwiania skarg i wniosków w 2012 r. w Komendzie Miejskiej Policji w Zielonej Górze

W roku 2012 do Komendy Miejskiej Policji w Zielonej Górze wpłynęło 70 skarg i 9 wniosków.

  • w 49 skargach nie potwierdzono zarzutów
  • w 8 skargach potwierdzono zarzuty stawiane przez skarżących
  • w 3  skargach odstąpiono od zajęcia stanowiska
  • w 3 przypadkach skargę wycofano
  • w 3 skargach podtrzymano poprzednie stanowisko
  • 4 skargi przesłano zgodnie z właściwością

 Wskaźnik skargowości – 0,17
 
Podstawowymi źródłami i przyczynami skarg są:

  • niedostateczny poziom wiedzy i błędna interpretacja przepisów prawnych przez skarżących;
  • dążenie do uniknięcia odpowiedzialności karnej za popełniane czyny i pomawianie policjantów o nadużycie uprawnień;
  • usiłowanie włączenia Policji w wyjaśnienie spraw natury cywilno – prawnej;
  • niedostateczna znajomość przez policjantów obowiązujących przepisów prawa, wynikająca z niewystarczającego poziomu wyszkolenia zawodowego;
  • brak doświadczenia zawodowego;
  • nieumiejętność opanowania emocji oraz właściwego rozstrzygniecie skomplikowanych sytuacji konfliktowych;
  • przeciążenie obowiązkami służbowymi;
  • niewłaściwe wykonywanie obowiązków służbowych, związane z brakiem odpowiedniego nadzoru i kontroli.

            Celem zapobieżenia i zmniejszenia ilości skarg, problematyka skargowa poruszana była   w toku okresowych szkoleń funkcjonariuszy, w uzasadnionych przypadkach wnioskowano o omówienie przedmiotowej sprawy z funkcjonariuszami danego pionu, celem wytknięcia stwierdzonych uchybień, jak też przypomnienia prawidłowej procedury, zgodnej  z obowiązującym stanem prawnym.


           Przyjęcia interesantów w sprawach skarg i wniosków odnotowywane były w „Rejestrze przyjęć interesantów”, w którym odnotowuje się również przedmiot sprawy wraz z zajętym stanowiskiem.  Tematem większości rozmów przeprowadzonych z interesantami były uwagi o charakterze skarg na postępowania policjantów w tym m.in.  niewłaściwego zachowania policjanta w czasie wykonywania czynności służbowych, sposobu przeprowadzenia interwencji, niesłusznego uznania winnym zaistniałej kolizji drogowej. W toku przeprowadzonych rozmów interesantów pouczano o możliwości złożenia skargi w przypadku uznania, iż dotychczasowe ustalenia nie są dla nich wystarczająco satysfakcjonujące. W niektórych przypadkach sporządzano „Protokół przyjęcia ustnej skargi”. Udzielano również wyjaśnień i porad.
         
Dążąc do podnoszenia poziomu pełnionej służby funkcjonariusze Zespołu ds. Dyscyplinarnych Skarg i Wniosków KMP w Zielonej Górze  nadal będą prowadzić bieżące działania polegające na :

  • doskonaleniu procedury prowadzonych postępowań wyjaśniających, celem rzetelnego, obiektywnego i terminowego rozpatrywania skarg, jak również gromadzenia pełnego materiału dowodowego
  • kontynuowania  pracy szkoleniowej, z wykorzystaniem wniosków wynikających z przeprowadzonych postępowań wyjaśniających, z jednoczesnym niezwłocznym reagowaniem wobec policjantów winnych stwierdzonych uchybień.

Metryczka

Data publikacji : 07.06.2013
Podmiot udostępniający informację:
Komenda Miejska Policji w Zielonej Górze
Osoba wytwarzająca/odpowiadająca za informację:
Zespół ds Dyscyplinarnych, Skarg i Wniosków
Osoba udostępniająca informację:
Konrad Szewczyk Wydział Wspomagający
do góry